Blog

Geleide meditatie over Mindfulness

Mindfulness is een begrip dat je steeds vaker om je heen hoort. Maar wat betekent het nou precies om mindful te zijn? Het betekent eigenlijk niets meer of minder dan gewoon met je aandacht in het hier en nu zijn.

Als we mindful leven, zijn we ons leven met onze volledige aandacht zoveel mogelijk in het hier en nu. We laten ons dan steeds minder afleiden door zaken die eigenlijk achteraf onbelangrijk blijken te zijn. Ken je dat? Dat je jezelf er soms toch op betrapt dat je baalt van een situatie uit het verleden. Iets waar je niets meer aan kan doen. Of dat je in gedachten bent over hoe je zou willen dat dingen anders zouden lopen.

Alleen juist aan die dingen kun je pas daadwerkelijk wat veranderen als je met je aandacht genoeg in het nu, in het moment bent. Pas dan leer je zien, voelen en ervaren wat er eigenlijk precies anders moet om het beter te maken.

Maar het is zeker zo dat hoe meer je bezig bent om actief mindful te zijn, hoe zorgzamer en liever je wordt. En dat is fijn voor jezelf en voor je omgeving.

“Mindfulness means paying attention in a particular way; on purpose, in the present moment, and non judgmentally.”
Jon Kabat-Zinn (developer of the Mindfulness-Based Stress Reduction program at the University of Massachusetts

Deze geleide meditatie helpt je hiermee, zeker als je deze vaker luistert. Je zult merken dat het je steeds gemakkelijker af gaat. Zowel het mediteren als in het moment zijn, mindful.

Dankjewel voor dit moment voor jezelf en ik wens je een hele fijne dag 🙂

Suzanne

Visuele geleide meditatie om positief te leren denken

Schrijf je snel in en klik HIER zodat je iedere week een nieuwe geleide meditatie ontvangt.

Als je het leven van de zonnige kant bekijkt, leef je langer. Wist je dat? Het blijkt ook uit steeds meer onderzoeken. Maar hoe zit het nou eigenlijk?

Het grootste voordeel van positief ingesteld zijn, is dat je minder stress ervaart. Je gaat daarnaast problemen op een meer constructieve manier oplossen. Denk maar eens aan de tijd die je onbewust verliest aan problemen. Het geeft meestal geen energie om met negatieve zaken bezig te zijn. En dan ben je vaak dus niet eens bezig met de oplossing van het probleem.

Naast piekeren spelen er onder water vaak ook gevoelens die niet meewerken. En dat kan weer komen omdat je soms niet direct actie kunt ondernemen of weet wat je moet doen. Als je positief denkt, zul je over het algemeen dingen minder als obstakels gaan ervaren. En dat kan je stiekem best wat tijd opleveren.

Deze meditatie over positief denken helpt je daarbij. Hoe vaker je even een moment de tijd neemt voor jezelf om deze meditatie te doen, hoe meer het een gewoonte voor je wordt. En daardoor zul je nog meer effect ervaren.

Namasté